2010-07-17 monthly 0. دنیای کودک تبریز - سه ساله

امسال وزرات آموزش و پرورش تلاش کرده تعطیلات آخر هفته را به دو روز افزایش دهد، به عبارتی روز پنجشنبه را نیز مدارس را تعطیل اعلام کرده است. داشتن فرصت بیشتر برای دانش‌آموزان برای تفریح و در کنار خانواده بودن و یا رسیدگی به کارهای مورد علاقه و درس از مزایای این طرح می‌تواند باشد. از طرفی برای جبران ساعت‌های تعطیل شده، ساعت‌های درسی روزهای دیگر افزایش داده شده و این افزایش ساعت باعث می‌شود دانش‌آموزان وعده غذایی خود را دیرتر از معمول میل کنند و همچنین خستگی‌های ناشی از حضور طولانی مدت در مدرسه و دیگر مشکلات، ضعف این طرح می‌تواند باشد. به نظر شما طرح یاد شده اثر مثبتی خواهد داشت؟

از نظر شما آیا این طرح می‌تواند به نفع آموزش و پرورش و در نهایت به نفع دانش‌آموزان باشد. با توجه به پیامدهای طرح، نظر خود را با انتخاب یکی از گزینه‌های زیر اعلام کنید.
1-    بله              2-    خیر
عدد گزینه مورد نظر خود را، تا پایان مهر ماه به سامانه پیام کوتاه دنیای کودک به شماره 30007650002505 ارسال کنید.




نسخه چاپی


مداد رنگی

مهر، این ماه پویایی آغاز نشاط و سرزنده بودن شهرها و روستاها را به رخ می‌کشد. لحظه‌های شادی و گریه، اضطراب و ذوق زدگی و دویدن‌ها و زمین خوردن‌ها را می‌آفریند و خاطرات گذشته دور و دراز را در ما زنده می‌کند. در دهه‌های گذشته که سرویس مدارس به شکل امروزی نبود رگ‌های شهر مملو از حیات و نشاط بود و چه زیبا! ما نیز به یاد گذشته، کودکی می‌شویم که به ذوق مدرسه و دیدن دوستان از خود بی‌خود    می‌شویم تا برای 9 ماه، زندگی را معنایی دیگرگون بخشیم.
بوی پاییز، خنکای هوای اول صبح و چشمانی خواب‌آلود، لباس تمیز یا نو مدرسه، کتاب و بوی کاغذهای آن، مدادها و تراش بی‌رحم و مدادهای رنگی که خورشید زیبای نقاشی‌هایمان را طلایی می‌کرد. به یاد همه خوبی‌ها و تلخی‌های دوران مدرسه، به یاد نیمکت‌های سه نفره، به یاد لقمه‌هایی که مادرانمان در کیف مدرسه می‌گذاشتند و به یاد همه خاطرات کودکی‌هایمان، امسال نیز سال‌تحصیلی جدید شروع شد. آرزو می‌کنم همه ما، قدر لحظه‌های زندگی‌مان را بدانیم و از آن لذت ببریم و تمامی دانش‌آموزان درس را تنها تکلیف ندانند بلکه بخشی از زندگی خود حساب کنند تا درس خواندن برایشان دردآور نباشد.
دانش آموزان نیز می‌تواند مشکلات خاص خود را داشته و این مشکلات باعث عدم تمرکز آنان بر روی درس ‌شود. پذیرش احساسات کودکان و دانش آموزان قدم اول، در حل این مشکلات است. اگر کودکی برای والدین از مشکلات و درد خود می‌گوید نباید از همان ابتدا آن را به بهانه غیر واقعی بودن رد کنیم؛ بلکه با حوصله تمام به حرف‌هایش گوش دهیم. زیرا  این کار او اگر هم بهانه‌ای باشد؛ دلیلش نگرانی موجودی است که وی را وادار به این کار کرده؛ پس سعی کنیم او را دلداری داده و به      خواسته‌هایش احترام بگذاریم. اگر موضوع جدی نباشد در صورت امکان والدین می‌توانند در جهت حل مسئله اقدام کنند و در غیر این صورت     می‌توانند با متخصصین امر مشورت ‌کنند.
برای حل تعدادی از مشکلات می‌توان موضوع را با مشاوران روانشناسی یا روانپزشکی در میان گذاشت تا آنان بهترین راه‌حل را برایمان پیشنهاد دهند در این بین مشکلاتی نیز وجود دارند که می‌توان آنها را بواسطه بازی و قصه از بین برد. در این روش متخصصین بر اساس شرایط کودک و مشکلی که او دارد، و همین‌طور شرایط خانواده کودک، راه حل‌های مختلفی در نظر می‌گیرند که در بهبود مشکل کودک نقش اساسی را ایفا     می‌کند.




نسخه چاپی




مدرسه؛ آموزش یا پرورش

دکتر سعید اکبری حقیقت- روانپزشک و روان‌درمانگر

امروزه در نقش و وظایف مدارس بسیاری از کشورهای جهان دگرگونی های عظیمی رخ داده است. فلسفه تعلیم و تربیت عصر ما با سال‌های گذشته متفاوت است، به این معنی که هدف آموزش و پرورش تنها تعلیم دروس نیست؛ بلکه هدف، پرورش جسم و روان دانش‌آموز است.
در کشورهای توسعه یافته علاوه بر نقش سنتی مدارس یعنی آموزش صرف و رشد مهارت‌هایی مانند خواندن و نوشتن و اکتساب دانش، نقش پرورش روان و تکامل شخصیت انسان مورد توجه است. برآوردن احتیاجات جسمانی و اجتماعی، روانی کودک در مدرسه قسمت عمده‌ای از تربیت او را شامل می‌شود.

باید بپذیریم مسئولیت اولیای مدارس به افزایش علم و آشنا کردن دانش‌آموز به ارزش‌های شناختی، اجتماعی و اخلاقی خلاصه نمی‌شود، بلکه آن‌ها مسئول تغییر و اصلاح رفتار کودکان و تامین بلوغ فکری و سلامت روان دانش‌آموز هستند.

متن کامل



واکسن آنفولانزا یا واکسن سرما خوردگی

دکتر سید مهدی حق دوست متخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا شایع‌ترین بیماری ویروسی فصل سرما است که دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و شدیداً مسری است. مدت زمان شروع علایم از زمان وارد شدن ویروس به بدن 24 تا 48 ساعت است. شیوع ناگهانی انواع مختلف آنفولانزا تقریباً هر زمستان رخ می‌دهد ولی شدت آن‌ها متفاوت است.
علایم شایع:
-    لرز و تب‌های متوسط تا بالا
-    دردهای عضلانی و استخوانی از جمله کمردرد
-    سرفه‌های خشک
-    آبریزش از بینی
-    سردرد
-    ضعف، خستگی و کوفتگی.

تفاوت علایم آنفولانزا و سرماخوردگی:

عامل سرماخوردگی ویروس RSV می‌باشد و عامل آنفولانزا، ویروس آنفولانزا است.
سرما خوردگی و آنفولانزا علایم مشابهی دارند با این تفاوت که:
1-    تب در سرماخوردگی پایین است ولی تب آنفولانزا خیلی بالا است.
2-    شروع علایم در سرما خوردگی به تدریج است ولی در آنفولانزا به طور ناگهانی شروع می‌شود.

متن کامل





+ نوشته شده در یکشنبه دهم مهر 1390ساعت 11:26 توسط دنیای کودک |


مداد رنگی


....ایجاد ارتباط بین گذشته و امروز وظیفه خانواده در وهله اول و حکومت‌ها در مرحله بعدی می‌باشد. کم کاری از طرف ارگان‌های حکومتی با اهتمام خانواده می‌تواند کم اثر شود اما بی‌توجهی به آداب و رسوم‌ گذشتگان با هیچ نیرویی قابل جبران نخواهد بود بنابراین به بهانه‌های مختلف این میراث گرانبها را به سادگی فراموش نکنیم و با موضوعاتی مانند مدرنیته و پیشرفت تیشه بر ریشه گذشته خود نزنیم و به کودکان یاد دهیم با احترام از گذشته خود یاد کنند و از آن درس بگیرند. پایه‌های نردبان پیشرفت بر روی گذشته ما قرار گرفته پس به داشتن آنها نیاز داریم قدرشان را بدانیم. بحث دیگر به فعالیت‌های یک سال گذشته دنیای کودک مربوط می‌شود که به شکل کلی به آن می پردازم. مجموعه دنیای کودک به مانند سال‌های گذشته تلاش می‌کند ....
ادامه مطلب


علت پرخاشگری و خشونت نوجوانان چیست؟

دکتر شاهرخ امیری

فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان


پرخاشگری یکی از مشکلات رفتاری بسیار جدی و نگران کننده در نوجوانی است. در کنار ترس از خودکشی و سوء مصرف مواد، خشونت در نوجوان‌ها یکی از مهمترین نگرانی‌های والدین است. از این واژه (پرخاشگری و خشونت) جهت بیان کردن مفهوم بسیاری از انواع رفتارها استفاده می‌شود. از جمله: بدخلقی، بحث و مشاجره کردن، زورگویی، خراب کردن لوازم شخصی و بی‌رحمی نسبت به حیوانات و همچنین دعوا کردن.

پرخاشگری عموما یک شبه اتفاق نمی‌افتد بلکه در طول زمان گسترش می‌یابد.، رفتارهای پرخاشگرانه‌ی ضعیف‌تر در کودکان نوپا به شکل گریه و زاری کردن، (شکستن وسایل، گاز گرفتن، لگد انداختن و اذیت کردن دیگران به طرق دیگر)، که اکثرا در نتیجه ناکامی و عصبانیت به وجود می‌آید و عموما در مقابل هم‌بازی‌ها و والدین بروز می‌کند- به ویژه آنهایی که پس از 6 سالگی نیز ادامه می‌یابد- کودکان را مستعد پرخاشگری در دوره‌ی نوجوانی می‌کند و می‌توان گفت ...
ادامه مطلب


خواب  کودک

دکتر نسرین براهنی
متخصص کودکان ونوزادان

کی کجا می خوابه؟

 

این مسئله که فرزندتان کجا بخوابد به شما بستگی دارد و هر تصمیمی مزایا و معایب خاص خود را دارد. نوزاد می‌تواند در اتاق خواب شما یا  اتاق خودش، بر روی تخت شما و یا تخت خودش بخوابد. فراموش نکنید که در مواقعی که شما یا همسرتان خیلی خسته هستید و یا در اثر مصرف داروی خاصی دچار خواب آلودگی شده‌اید نباید نوزادتان را با خود بخوابانید. کودک شما ممکن است  همزمان با بزرگتر شدن، از روشی به روش دیگر تغییر سلیقه دهد.

بیشتر پدر و مادرها دوست دارند که نوزاد مخصوصا اگر شیرمادرخوار باشد، در هفته‌های اول پس از تولد در همان اتاق خودشان بخوابد. چرا که در این صورت نوزاد می‌تواند بدون آشفتگی خواب خود و پدر و مادر در تمام طول شب شیر بخورد. زمانی که فواصل تغذیه نوزاد بیشتر می‌شود، می‌توان او را در اتاق خودش خواباند و برای اطمینان بیشتر می‌توان...
ادامه مطلب


نقش رسانه‌هاي گروهي در افزايش علايم استرس در كودكان


دكتر شكوفه رادفر

 فوق تخصص روانپزشكي كودك و نوجوان


رسانه‌هاى گروهى مانند رادیو، تلویزیون و مطبوعات از جمله عواملى هستند که در تربیت، هدایت و بالا بردن شعور اجتماعى کودکان و نوجوانان نقش مؤثرى ایفا مى‌کنند. امروزه تقريباً در تمام خانواده‌ها تلويزيون حضوري مؤثر دارد و كودكان وقت زيادي صرف تماشاي برنامه‌هاي آن مي‌كنند. كودكان جزء اصلي‌ترين مخاطبان رسانه‌ها هستند. از برنامه‌هاي ويژه كودكان كه بگذريم، اخبار تلويزيون و تصاويري كه در ايام ويژه، از حوادث جهان به تصوير كشيده مي‌شود، اطلاعات زيادي درباره‌ي جهان در اختيار آنان قرار مي‌دهد. البته كودكان علاقه چنداني به تماشاي اخبار تلويزيون ندارند اما اخبار، جزئي از برنامه‌هاي تلويزيون است و خواه ‌ناخواه در دامنه‌ي توجه آنان قرار مي‌گيرد.

برخي از كودكان كنجكاوي‌هاي ويژه‌اي دارند و مي‌خواهند با تماشاي تصاوير و گوش دادن به صحبت‌هاي بزرگسالان...
ادامه مطلب


کودک و  موفقیت، هوش هیجانی چیست؟


دکتر سعید اکبری حقیقت

روانپزشک - روان‌درمانگر مشاور روانپزشکی کودک و نوجوان

کسانی را میشناسیم که در مدیریت هیجانات و احساسات خود خبره هستند. آنها در شرایط بحرانی و تنش‌زا عصبانی نمیشوند، و در عوض با آرامش قادر به دیدن مشکلات و حل کردن مسائل هستند، به خوبی میتوانند به موقع تصمیم بگیرند و به خود اطمینان دارند. میتوانند مسائل را نقد کنند و میدانند که چگونه جهت بهبود عملکردشان از توانمندیهای خود بهرهمند شوند. آنان کسانی هستند که بقیه دوست دارند با آنها کار کنند، به دیگران احترام میگذارند و در کار گروهی برجسته هستند. این افراد هوش هیجانی بالایی دارند و خود را به خوبی میشناسند و همچنین قادر به درک نیازهای هیجانی دیگران هستند.

کودکی که ضریب هیجانی بالاتری دارد، مسئولیت پذیرتر بوده و رفتار آمیخته با احترام دارد، توانایی ابراز همدلی نسبت به دیگران داشته و خویشتن دار میباشد. به طور مناسبی قادر به مدیریت هیجانات خود بوده، از پس احساسات ناراحت کننده و اضطراب و خشم خود بر می‌آید. با انگیزه بوده و پشتکار بیشتری دارد و در حیطه مهارتهای اجتماعی توانمند است.

هوش هیجانی (EQ) چیست؟

همه ما شخصیتها، نیازها و خواستههای مختلفی داشته و به طرق متفاوت هیجانات خود را ابراز میکنیم. هدایت این مسائل بویژه جهت کسب موفقیت در زندگی،...
ادامه مطلب


والدین باید در مقابل رفتار پرخاشگرانه ی نوجوانان چه کاری انجام دهند ؟


دکتر شاهرخ امیری

فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان
اولا والدین باید تشخیص بدهند که آیا پرخاشگری نوجوان‌شان یک رفتار گذرا و موقتی است یا احتمال تبدیل رفتار پرخاشگرانه به یک مشکل وجود دارد؟ یک توصیه‌ی مفید برای والدین این است که رفتار پرخاشگرانه وقتی که با رفتارهای ضد اجتماعی دیگری مانند عدم پیروی از والدین یا معلمان، سرپیچی کردن از افراد صاحب قدرت، دروغ گویی یا دزدی، مدرسه گریزی، فرار از خانه و آتش بازی همراه است می‌تواند علتی برای نگرانی بیشتر باشد. از دیگر نشانه‌های خطر این است که پسر یا دختر نوجوان‌شان...
ادامه مطلب


دوزبانگی


گلاویژ کریمی جوان
 
عضو هیئت علمی دانشکده توانبخشی
مشکل دوزبانگی در مورد کودکانی مطرح است که در سنین زبان آموزی به طور همزمان در معرض یادگیری دو زبان قرار می‌گیرند این مشکل در شهرهای بزرگ صنعتی شایع‌تر است زیرا مردم این شهرها مایل هستند با بیش از یک زبان صحبت کنند. علت اینکه دوزبانه بودن برای کودک مشکلاتی را فراهم می کند به این خاطر است که؛ زمانی که کودک در معرض زبان‌آموزی قرار دارد و هنوز یک زبان به طور کامل در او شکل نگرفته مجبور است به زبان دوم بیندیشد و در آن واحد تفکرش را در دو قالب متفاوت قرار دهد و چون واژگان دو زبان با هم متفاوت‌اند  لذا کودک در استفاده از این واژه‌ها دچار تعارض و تردید می‌شود و در نتیجه...
ادامه مطلب


نوروفیدبک چیست؟

گلناز عدالت زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی


شاید تا به حال فکر کرده باشید کاش درونتان را به همین شکل در آینه می دیدید. مثلا اگر می‌شد آنچه در مغزتان اتفاق می‌افتد را ببینید، آن وقت می‌توانستید آن را تنظیم کنید تا به بهترین شکل کار خود را انجام دهد. نورفیدبک در واقع ترکیبی از QEEG و بیوفیدبک است. در نورفیدبک سنسورهایی که الکترود نامیده می‌شوند بروی پوست سر قرار داده می‌شود. این سنسورها فعالیت الکتریکی مغز فرد را ثبت و در قالب امواج مغزی(در اغلب موارد به شکل شبیه سازی شده در قالب یک بازی کامپیوتری یا فیلم ویدیویی) نشان داده می‌شود.

کاربردهای درمانی نوروفیدبک در کودکان بیش فعال AD/HD

بیش فعالی با رفتارهایی مانند بی توجهی، تکانش‌گری و حواس پرتی مشخص می‌شود بسته به ...
ادامه مطلب


 فایل پی دی اف مجله پیام کودک را می توانید از اینجا دانلود کنید.

+ نوشته شده در جمعه شانزدهم اردیبهشت 1390ساعت 13:19 توسط دنیای کودک |


مداد رنگی

بیشتر دانشمندان  علم روانشناسی بر این نکته اشتراک نظر دارند که مقدار هوش شکل گرفته در سا ل‌های نخست زندگی بالاترین سطح در تمام زندگی فرد را تشکیل می‌دهد. این امر به رشد فیزیولوژیک مغز نیز بستگی دارد. در تحقیقات انجام شده مشخص گردیده 50 درصد رشد مغز انسان در 4  سال اول زندگی و 30 درصد آن بین 4 تا 8 سالگی صورت می‌گیرد. مقدار 20 درصد باقیمانده از 8 تا 17 سالگی کامل می‌شود. به این ترتیب حدود دو سوم از مغز انسان و توانایی هوشی او در 6 سال اول زندگی شکل می‌گیرد که این امر با میزان یادگیری‌های انسان در سال‌های اولیه زندگی تناسب دارد. شالوده تعلیم و تربیت خوب و بد کودک، پیش از آنکه وارد مدرسه گردد ریخته می‌شود و توانمندی‌های ایجاد شده در دوران پیش دبستانی مبنایی برای پیشرفت‌های بعدی زندگی قرار می‌گیرد. نیاز به کسب آموزش قبل از دبستان یک نیاز حیاتی و اجتناب ناپذیر است؛ اما...

کل مطلب



سوالاتی برای اندیشیدن:


مقداری ماده غذایی در حیاط ریخته و تعدادی بچه گربه دور آن جمع شده و مشغول خوردن هستند. در این هنگام کودک شما، که کمتر از 6 سال دارد، چیزی به میان آن‌ها پرتاب می‌کند و بچه گربه‌ها پراکنده می‌شوند. فرزند شما با شادی فریاد می‌کشد:«اوه، چقدر زیاد هستند!». آیا کودک واقعا فکر می‌کند بچه گربه‌ها بیشتر از زمانی هستند که دور غذا جمع شده بودند؟ چرا؟




انتخاب اسباب بازی


آرزوی هر پدر و مادری داشتن فرزندانی توانمند و باهوش بالاست. تا زمانی که این موضوع در حد آرزو باقی بماند راه به جایی نخواهد برد ، برای تبدیل آرزوها به واقعیت باید سه مرحله زیر طی شود:

 

1-         شناسایی هدف و مشخص کردن آن

 

2-         تعیین مسیر صحیح رسیدن به هدف

 

3-         برنامه ریزی جهت دستیابی به هدف

 

با توجه به موضوع بحث، از آموزش‌های دوره قبل از تولد نوزاد که شروع آموزش‌های هر انسانی را شامل می‌شود صرف‌نظر می‌کنیم و دوره بعد از تولد کودک را مورد بحث قرار می‌دهیم.

 

اسباب‌بازی تنها یک وسیله سرگرم کننده نیست بلکه ابزاری برای افزایش توانایی‌ها و مهارت کودکان است. بازی کردن از همان ابتدای خلقت انسان وجود داشته و تا به امروز به شکل‌های مختلف ادامه پیدا کرده و تکامل یافته است. انسان با بازی کردن می‌تواند مهارت‌های عضلات کوچک خود را تقویت کند، مهارتی که در طول زندگی انسان بیشترین کاربرد را دارد. تمامی مهارت‌ها و توانایی‌های انسان همان مهارت‌هایی است که انسان در دوران کودکی از طریق بازی به دست می‌آورد با توجه به پیشرفت‌های بدست آمده با برنامه‌ریزی‌های مطمئن می‌توان رشد همه جانبه‌ای برای کودک فراهم کرد اما نکته اساسی این است...

کل مطلب


مناسبت‌های دی ماه:


19 دی ماه :

آغاز هفته‌ اهداي‌ کتاب‌( 19 تا 25 دي‌ )





اسباب بازی های مناسب برای کودکان

زیبا دلخواه دانشجوی کارشناسی گفتار درمانی

بخش پایانی

 

یازده ماهگی:

 

صدا سازی‌ها نوا دارد. در این سن قان وقون می‌کند. او می‌داند که اشیا کوچک در اشیا بزرگ جا می‌گیرند. به یک یا دو دستور جواب می‌دهد.

 

اسباب بازی‌ها:

 

بازی‌های در هوای آزاد مثل شنا کردن- اسباب بازی‌های کشیدنی وهل دادنی- بازی‌هایی که هماهنگی چشم و دست را بهبود می‌بخشد. توپ‌ها وحیواناتی از پارچه‌های مختلف نرم.

کل مطلب



+ نوشته شده در شنبه یازدهم دی 1389ساعت 13:6 توسط دنیای کودک |

 

حلقه ی هوش

سرگرم کردن کودکان یکی از اصلی ترین خواسته والدین بویژه مادران عزیز می باشد، والدین رغبت بیشتری نسبت به تهیه وسائلی که بتواند کودکانشان را به مدت زمان زیادی سرگرم کند دارند. با توجه به این نکته که بازی کردن با هر وسیله کودک را برای مدت زمان زیادی نمی تواند مشغول کند ، تهیه وسیله آموزشی متناسب با سن او تقریبا خواسته های ما و فرزندمان را به صورت متعادل تامین خواهدکرد.

کودک می تواند از یک تا سه سالگی با حلقه هوش بازی کند با این وسیله کودک مهارت های زیر را می آموزد.

- آشنایی با رنگ ها

- مفاهیم ساده ریاضی و شمارش

- مفاهیمی مانند بالا، پایین- کوچک، بزرگ و ...

- هماهنگی چشم ها و دست ها


برچسب‌ها: حلقه هوش, وسایل آموزشی
+ نوشته شده در یکشنبه دوم دی 1386ساعت 10:46 توسط دنیای کودک |

 

کره هوش

برای کودکان ۱۸ ماهه به بالا می توان از وسایلی استفاده کرد که قدرت انطباق و جاگذاری را افزایش داد . کودک در این سن می تواند اشکال مدور را در جاهای خود قرار دهد و با تلاش شما و خودش بعد از بازی کردن با وسایلی که برای این منظور ساخته شده اند قادر خواهد بود هر شکل را سر جای خودش قرار دهد .

یکی از نمونه هایی که میتوان پیشنهاد داد کره های هوش می باشد . کره هوش وسیله ای ست که   اشکال مختلف  بر روی کره بصورت حفره هایی تعبیه شده است . کودک شما در مرحله ی اول سعی می کند که اشکالی که دقیقا اندازه ی حفره ست از آنها عبور دهد به همین منظور شکل های مدور را راحت تر جا میاندازد که دایره در مرحله ی اول و اولین شکلی می باشد که میتواند از آنجا رد کند و به ترتیب بیضی و سه گوش و چهار گوش و ... می تواند از جاهای مخصوص خود عبور دهد .

در قدم دوم بعد ار اینکه اشکال را از جاهای خود عبور دهد برای آشنایی با رنگها رنگها برای او تکرار میکنید در اینجا ذکر این نکته ضروری ست که فقط رنگها را برای او تکرار میکنید نه اینکه از بخواهید که رنگها را به شما نشان دهد  چون که کودکان به طور معمول در سه سالگی می توانند سه رنگ را تشخیص دهند تا زمانیکه خود کودک شما میل به گفتن رنگ ها و اینکه شما احساس می کنید که میتواند رنگ ها را تشخیص دهد .

گاه سوم شناساندن اشکال هندسی است که در اینجا از شکل های آسان که یاد گیری تلفظ آن ها ساده است را شروع می کنید و دایم اسم های آنها را تکرار میکنید و آخرین مرحله استفاده از تلفیق رنگ و شکل است و این زمانی ست که کودک شما با بشتر رنگهاو اسامی شکل هایی که با او بازی کردید آشنایی دارد.

این نکته را در نظر داشته باشید که این وسیله ی آموزشی از ۱۸ ماهگی شروع می شود  و تا ۳ و ۴ و ۵ سالگی می تواند کاربرد داشته باشد نه اینکه از او بخواهید این مراحل را در مدت کوتاهی انجام بدهد .

 


برچسب‌ها: کره هوش, 18 ماهگی
+ نوشته شده در پنجشنبه پانزدهم آذر 1386ساعت 8:10 توسط دنیای کودک |

مراحل تكامل حركتي كودكان و تاثير آن در تغذيه كودك

غذا و اشتها

مهارتهاي
فردي-اجتماعي

مهارتهاي حركتي
مربوط به غذا خوردن

تكامل حركتي

سن

اشهاي خوبي دارد.غذاهاي به قطعات كوچك را ميخورد.بايد از دادن غذاهايي كه به راحتي با گلو ميجهد پرهيز كرد.

از غذا خوردن لذت ميبرد.كلمات را به كار ميبرد.با قاشق غذا ميخورد.همراه با خانواده غذا ميخورد.

با استفاده از حركت دوراني فك ميجود.تواناي نوشيدن از ليوان را دارد

راه ميرود.از پله بالاميرود. اشياء را به خوبي در در مشت ميگيرد.

12 تا 14 ماهگي

رشد كند و اشتها كم ميشود.هنوز هم بايد از دادن غذاهايي كه به راحتي به گلو ميجهد پرهيز كرد.

جملات و عبارات را به كار ميبرد.لج بازي ها آغاز ميشود. براي رفتن به دستشوئي آموزش ميبيند.

با ني مينوشد.بدون كمك ديگران ميتواند از ليوان بنوشد.

ميدود-ميپرد-اشياء را با كمك انگشتان در مشت ميگيرد.از چنگال استفاده ميكند

24  تا 36 ماهگي

هر نوع غذايي را نمي خورد. بايد از دادن غذاهايي كه به راحتي به گلو ميجهد پرهيز كرد.

سعي در اثبات استقلال خود دارد.از ژست هاي غير كلامي براي برقراري ارتباط استفاده ميكند.ميتواند مايعات را در ظرف بريزد.

 

ميجهد-سه چرخه سواري ميكند.اشياء را با 3 انگشت ميگيرد.

3 تا 4 سالگي

با تثبيت سرعت رشد اشتها و دفعات غذا خوردن كودك منظم تر ميشود.ميتواندغذاهايي كه به راحتي به گلو ميجهد با نظارت بزرگتر ها مصرف كند.

شروع به استفاده از كارد و چنگال براي بريدن ميكند.سر سفره رفتار مناسبي دارد.اهميت همسالان در زندگي او بيشتر ميشود.

 

دوچرخه سواري ميكند.اشياء را مانند بزرگسالان در دست ميگيرد.ميتواند از هر دست براي انجام يك عمل متفاوت استفاده كند.

5 تا 6 سالگي

 

 

برگرفته از http://www.professorsoltanzadeh.com/new/book/1.htm


برچسب‌ها: تغدیه کودک
+ نوشته شده در یکشنبه بیست و چهارم تیر 1386ساعت 0:19 توسط دنیای کودک |

                       

راهنمائی متخصصین برای تهیه ی مناسب ترین اسباب بازی و هدیه 

برای نوزادان ، کودکان نوپا و پیش دبستانی ها

نویسنده :کریستین فینلو

منبع : فصلنامه پیک بازی (۴)

نوزادان تا پایان یک سالگی :

پس از تولد، قبل از هر گونه تحرکی، قوه ی بینائی و برخی از مهارت های نوزاد تنظیم می شود.  پس او نیاز به اسباب بازی دارد که این دو وجه را تقویت کند. نوزاد تازه متولد شده ،دید کامل ندارد و رفته رفته قوه ی بینائی اش تکمیل می شود. به همین دلیل برای شروع باید اشکال و اشیای گوناگون را به او نشان دهید تا توجه او به سمت آن ها جلب شود. برای مثال اشکال سیاه وسفید و یا اشیائی که دارای خطوطی با رنگهای متفاوت باشند . باعث می شوند که کودک وجه تمایز بین آن ها را حدس کند. یکی دیگر از اشیائی که دارای خطوطی با رنگهای متفاوت باشند ، باعث می شوند که کودک وجه تمایز بین آن ها را حس کند . یکی دیگر از اشیائی که برای نوزاد یک تا سه ماهه توصیه می شود، آینه های نشکن و ایمنی است که به نرده های تخت یا دیواره گهواره کودک نصب می شود. همچنین جغجغه؛ که نوزاد در این سن تمایل دارد آن را محکم در دست گیرد وتکان دهد. بین چهار تا هفت ماهگی قوه ی بینائی نوزاد کامل تر شده و حرکات بدنی او پیشرفت بیشتری می کند. اگر توپی را به سوی او قل دهید، خط سیر توپ را کاملا با چشمانش دنبال می کند. او مدت های زیادی را محو تماشای خود در آینه می شود. در این سن نوزادان تمایل زیادی به لمس اجسام نرم و اسباب بازی های پارچه ای و صدادار دارند. بنابر این استفاده از کتاب های پارچه ای و عروسک های نرم وصدادار را توصیه می کنیم. از هشت تا دوازده ماهگی میتوان از اسباب بازی هائی که نسبتا سایز بزرگتری دارند استفاده کرد ؛ البته اسباب بازی هائی که کودک با فشار دگمه های آن می تواند صداهای گوناگونی بشنود، همچنین اسباب بازی هائی که با فشار دادن، باز و بسته کردن و ایجاد صدا ، کودک را مشغول می کنند نیز ، برای آنها مناسب است ، زیرا کودک با کمک این گونه اسباب بازی ها عوامل و دلایل را می آموزد . در ضمن عروسک های بزرگ نیز برای کودک جالب هستند .

 

در این سنین کودک تمایل به هل دادن و کشیدن اشیا دارد . زمانی که کودک یاد می گیرد جسمی از جائی خارج و یا به آن داخل کند ، استفاده از سطل یا جعبه برای پر و خالی کردن اسباب بازی ها ، مدت ها او را سرگرم کرده ؛ مهارت های او را افزایش می دهد .

 

کودکان نوپا - یک تا سه سالگی :

کودکان نوپا ، می توانند از اسباب بازی های پیچیده تری استفاده کنند ، زیرا اشیا را به راحتی و با مهارت بدست می کیرند و آن ها بکار می گیرنند و آن ها عاشق استفاده از وسائل خانه سازی هستند و تنوع این گونه اسباب بازی ها از لحاظ شکل، رنگ و سایز برایشان جذاب است . از اسباب بازی های مفید دیگر برای این سنین می توان به انمواع دیگر وسایل ساخت و  ساز ، پازل های ساده ماشین ، کامیون و مداد شمعی های ضخیم برای رنگ آمیزی اشاره کرد . در این سنین قوای ذهنی و قدرت خلاقیت کودک رشد می کند ؛ بنابر این اسباب بازی هائی که خلاقیت او را تقویت می کنند ، بسیار شایان توجه هستند ؛ از جمله ، وسایل آشپزی ، تلفن اسباب بازی و عروسک هائی با لباس های مختلف ، ایده آل ترین انتخاب هستند .

 

کودکان پیش دبستانی - سه تا پنج سالگی :

در این سنین کودک قادر است دقیقا به توپ ضربه وارد کند و توپ را بگیرد . به همین دلیل تهیه توپ در سایزهای مختلف برای این سنین توصیه می شود . در حدود سن سه سالگی کودک می تواند به راحتی یک شیئی را مدل قرار داده و آن را ترسیم کند . پس وسایل نقاشی در  اختیارش بگذارید . به نخ کشیدن مهره های چوبی یا پلاستیکی به ایجاد هماهنگی بین چشمها  و دست ها بسیار کمک می کند . در این سن دوست شدن با کودکان دیگر بسیار مهم است .

ارتباط با دیگر کودکان ، قانون سهیم شدن و شراکت را به کودک آموزش می دهد . به علاوه  وجود یک کودک دیگر به عنوان هم بازی ، قدرت تخیل پردازی کودک را افزایش می دهد . زیرا  در این سنین کودکان تمایل دارند که نقش مادر ، پدر و یا دیگر بزگ تر ها را بازی کنند . عروسک ها نیز هم بازی های خوبی برای کودک شما در این سنین هستند .


برچسب‌ها: انتخاب اسباب بازی
+ نوشته شده در جمعه چهارم خرداد 1386ساعت 0:12 توسط دنیای کودک |

مکعب های رنگی پلاستیکی

این وسیله همان طوری که از اسمش مشخص است پلاستیکی بوده و برای بجه های بالای ۶ ماه کاربرد دارد در طراحی جدید این وسیله لبه های تیز از بین رفته و مکعب ها یکپارچه هستند.

بر حسب این که کودک در چه سنی هست استفاده از تعداد قطعات متفاوت است هر چه سن کودک بالا می رود با تعداد بیشتری از مکعب ها کار می کند بطوری که دریک و نیم سالگی می تواند با آنها پله درست کند

این مکعب ها از چهار رنگ آبی، قرمز، سبز و زرد تشکیل شده است که از این طریق برای آموزش رنگ ها نیز کاربرد دارد.

به دلیل کوچک بون قطعات برای تقویت حرکات کوچک دست موثر است. مفاهیم ساده ریاضی و شمارش کار دیگری است که با این مکعب ها می توان کار کرد.


برچسب‌ها: وسایل آموزشی, مکعب رنگی, کودک 6 ماهه, رنگ
+ نوشته شده در جمعه بیستم بهمن 1385ساعت 0:8 توسط دنیای کودک |

 
Google Sitemaps Pal